Perayaan
Songkran
Terjemahan paling sesuai untuk Songkran ialah perkataan
‘maju’ dan ia merupakan perayaan percikan air .Maksud sebenar di sebalik
percikan adalah secara simbolik basuh semua musibah pada tahun lepas ,sekali
gus menyambut tahun baru dengan permulaan yang baru dan segar. Tarikh sebenar
Songkran berbeza mengikut pengiraan astrologi berdasarkan pemerhatian kitaran
semula jadi dan perubahan bermusim.Tradisinya berlaku sekitar bulan April. Pada mulanya, orang Siam akan
membersihkan rumah mereka dan membakar semua sampah pada 12 April yang terletak
pada malam sebelum Songkran. Ia mempercaya bahawa apa-apa yang tidak baik yang
dimiliki menjadi tahun lama akan menjadi malang kepada pemilik dan untuk tahun
baru yang akan datang . Awal hari Songkran pada 13 April , semua orang dalam
pakaian baru pergi ke Wat yang berdekatan untuk menawarkan makanan kepada sami
yang telah lama tinggal di kawasan biara. Sami-sami akan berdiri di barisan
sebelah meja untuk sedekah mangkuk. Dengan ini , kaum orang Siam harus
meletakkan beras yang direbus dalam
mangkuk dan makanan , buah-buahan dan kuih sebagai inti penutup mangkuk.
Sebagai contoh , penduduk kampung kaum Siam yang tinggal di Kampung Titi Akar
akan menawarkan makanan kepada sami yang berada di Wat Prairamai untuk membuat
merit dalam upacara ini.
Pada waktu petang , ada majlis
mandi untuk imej-imej Buddha . Mandi ini adalah satu majlis ritual penyucian
tahun baru . Perayaan Songkran akan bermula selepas majilis mandi untuk
imej-imej Buddha . Orang yang lebih muda akan
memberi hormat mereka dan meminta restu dari orang tua dan orang yang
dihormati dahulu .Secara tradisinya , orang Siam akan menuangkan air ke atas
ahli –ahli keluarga , rakan –rakan rapat mereka dan jiran-jiran dengan sopan.
Mereka akan menggunakan baldi, hos taman dan senjata api air untuk memercikan
air dan menuangkan air kepada sesiapa sahaja dalam perayaan Songkran. Selain
itu , adat untuk membina pagoda pasir sebagai satu usaha masyarakat semasa
Songkran . Upacara ini akan dibuka kepada semua orang bersama segelintir pasir
untuk membina pasir kepada pagoda . Kebanyakan pembina pagoda terdiri daripada
keluarga ,wanita dan kanak-kanak untuk membuat merit . Kemudian, mereka mula
membina pasir bercampur dengan pasir dan air sehingga mereka melekat bersama
.Duit syiling dan daun pokok telah disemadikan di dalam pagoda selepas pasir
pagoda telah selesai. Pasir pagoda juga ditaburi dengan air wangi dan dihiasi
dengan bendera dan kain rentang supaya pasir pagoda dilihat sebagai pendamaian
. Lebih – lebih lagi , ini adalah satu kepercayaan yang meluas bahawa sesiapa
yang membina pasir pagoda yang berkaitan dengan usaha untuk mendukung agama
suci akan membawa keuntungan merit besar .
Selain itu , pertandingan kecantikan membuat
pesta perayaan Songkran lebih menarik kerana peserta pertandingan akan memakai
pakaian yang tradisional . Pakaian tradisi baru yang telah ditenun ke dalam
adat lama adalah untuk menyeronokan pelancongan dari orang luar .
No comments:
Post a Comment