My Song's

Wednesday 25 November 2015

HARI RAYA AIDILADHA



HARI RAYA AIDILADHA
           
Hari Raya Aidiladha atau  Hari Raya Haji merupakan perayaan yang dirayakan di seluruh dunia. Ia adalah perayaan yang terbesar di dalam Islam selain Aidilfitri yang disambut pada setiap 1 Syawal. Aidiladha disambut pada hari ke sepuluh, sebelas, dua belas dan tiga belas bulan Zulhijjah setiap tahun. Bermula dengan Takbir Aidiladha pada malam 10 Zulhijjah, diikuti dengan solat sunat Aidiladha serta khutbah Aidiladha pada 10 Zulhijjah, sambutan diikuti dengan ibadah korban yang boleh dilakukan sama ada pada 10 atau 11 atau 12 atau siang 13 Zulhijjah. Aidiladha adalah perayaan yang istimewa kerana ia merupakan hari untuk umat Islam memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dalam menunaikan perintah Allah dan kesabaran anaknya Nabi Ismail dalam memenuhi perintah Allah S.W.T .

Pada hari raya, orang Islam disunatkan mengenakan pakaian yang paling cantik, paling bersih, dan juga mengenakan wangi-wangian. Pada pagi hari raya korban, umat Islam akan mengerjakan sembahyang sunat Hari Raya sebanyak 2 rakaat dengan 7 takbir pada rakaat pertama diikuti 5 takbir pada rakaat kedua. Bagi Aidiladha, hikmat disunatkan makan selepasnya supaya makanan yang mula-mula dimakan pada hari itu adalah daging korban yang berkat. Selepas bersembahyang, upacara korban akan dimulakan. Hari Raya Aidiladha disambut ketika umat Islam membuat penziarahan ke Mekah, mengunjung Kaabah dan melakukan korban sembelihan.


 Amalan ziarah- menziarahi merupakan fenomena yang biasa ketika sambutan perayaan. Secara tidak langsung perpaduan antara kaum dapat dipupuk. Amalan memohon maaf ketika perayaan dapat menjernihkan sebarang perselisihan faham dan memulihkan kasih sayang antara anggota keluarga.  Amalan mengadakan rumah terbuka juga turut dilakukan semasa perayaan Aidiladha. Selain itu, amalan memakai pakaian dan memasak makanan tradisional menyerikan lagi sambutan perayaan.

JUADAH DI HARI RAYA AIDILADHA


   
        RENDANG DAGING
Bahan- bahan
1 kg daging
3 cawan cili kisar- guna 6 sudu besar
1 kg santan pekat
4 sudu kerisik – guna 1 ½ pek
2-4 helai daun kunyit- carik
Garam, asam jawa dan gula
Bahan A
8 biji bawang merah- tambah 1 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
2 inci halia
BAHAN B
2 inci lengkuas muda
7 batang serai- hiris
2 sudu makan ketumbar
1 sudu makan jintan manis
1 sudu makan jintan putih 


LEMANG
Bahan
2 kg beras pulut
5 biji kelapa
4 batang buluh lemang
Daun pisang muda
Garam secukup rasa



SERUNDING AYAM
Bahan
1 kilo isi ayam atau seekor ayam( ambil isi sahaja)
1 kilo santan
3 genggam jintan kasar
3 genggam ketumbar
½ kilo bawang besar
10 ulas bawang putih
2 senduk gula, garam secukup rasa
5 senduk cili kisar
2 cm halia
1 paket kerisik
Minyak untuk menumis
Secawan air asam jawa

PAKAIAN- PAKAIAN SEMASA PERAYAAN


BAJU KURUNG KAMPUNG


( GAMBAR 1)

BAJU KURUNG MODEN


(GAMBAR 2)

BAJU KURUNG KLASIK

( GAMBAR 3)

BAJU MELAYU


(GAMBAR 4)

JUBAH LELAKI


(GAMBAR 5)

JUBAH WANITA


(GAMBAR 6)


No comments:

Post a Comment