My Song's

Monday 16 November 2015

PERAYAAN THORD KHATIN



Perayaan Thord Khatin

 Perayaan Thord Khatin merupakan perarakan berwarna-warni dan upacara persembahan pada akhir berundur sami-sami ' di Wat tempatan. Pada Owk - Pansa hari bulan penuh, penduduk kampung pergi ke Wat berhampiran dengan mereka untuk sembahyang dan membayar berkenaan dengan peninggalan suci. Owk - Pansa juga merupakan permulaan satu tempoh 30 hari membuat merit yang memberi peluang khas untuk doa-doa kepada Buddha dan bagi penyampaian hadiah kepada sami- sami .  Thord kathin adalah perayaan untuk memberi jubah baru untuk sami-sami. Thord kathin akan memberi penawaran baru, jubah kunyit kepada sami-sami amat berjasa dan penting. Hadiah lain kepada sami-sami mungkin termasuk perkakas asas , kelengkapan peribadi , bahan-bahan bertulis dan makanan.
 Semua pemberian hadiah daripada individu atau kumpulan-kumpulan masyarakat seperti penduduk Kampung Titi Akar adalah sebagai perbuatan penghargaan dan terima kasih kepada sami-sami individu atau kumpulan-kumpulan masyarakat seperti penduduk Kampung Titi Akar yang boleh melaksanakan mereka . Ramai penduduk Kampung Titi Akar menggabungkan usaha dengan memungut derma wang untuk penyelenggaraan Wat Prairamai  . Derma tersebut jelas disusun pada " pokok duit " yang kelihatan agak seperti pokok Krismas yang berwarna-warni dihiasi dengan 20 , 50 dan 100 nota ringgit Malaysia sebagai " dedaun ". Pokok wang adalah untuk berarak ke Wat dengan penuh istiadat dan diketuai oleh sepasukan  pemukul gendang , pemuzik dan meriah, dengan penduduk kampung membawa hadiah mereka sendiri  sebagai individu pada dulang indah dan  membesarkan barisan belakang.
        Untuk menamatkan sambutan hari perayaan tersebut, kumpulan-kumpulan pokok wang akan mengira semua wang yang terdapat dalam dedaun . Semua wang itu akan menaja kepada penyelenggaraan Wat . Contohnya,terdapat sebuah Sekolah Bahasa Thai di dalam Wat Prairamai yang sudah berusia lebih 30 tahun . Penyelenggaraan Sekolah Bahasa Thai untuk menampung lebih kanak-kanak untuk belajar bahasa ibunda adalah menggunakan hasil tajaan dari perayaan Thord Khatin. 




No comments:

Post a Comment