My Song's

Saturday 14 November 2015

PERAYAAN LOY KRATHONG



Perayaan Loy Krathong


           Hari Loy Krathong adalah salah satu perayaan yang paling popular disambut oleh kaum Siam pada setiap tahun iaitu  Bulan Penuh Hari Kedua Belas Lunar Bulan . Ia berlaku ketika cuaca baik kerana musim hujan adalah lebih dan terdapat tahap air yang tinggi di seluruh negara . Perkataan ‘Loy’ ertinya terapung dan ‘Krathong’ ertinya teratai yang berbentuk kapal yang diperbuat daripada daun pisang . Loy Krathong adalah teratai yang terapung daripada mangkuk yang diterangi . Krathong ialah pengaturan hiasan bunga , kemenyan ,lilin dan daun pisang . Setiap November pada bulan penuh berduyun-duyun ke tebing sungai untuk meletakkan Krathong di muka air sungai .Buktinya, penduduk Kampung Titi Akar meletakkan Krathong di sungai yang berhampiran dengan Wat Prairamai manakala penduduk Kampung Pendang meletakkan Krathong di Wat Dangsing. Krathong diletakkan dalam sungai membawa makna bahawa orang datang untuk memohon maaf kepada sungai dengan menggunakan beliau sepanjang tahun. Seterusnya, ia adalah untuk meminta maaf daripada dewi air kerana telah digunakan dan kadang-kadang dibuat sungai dan terusan kotor. Loy Krathong juga adalah untuk menawarkan bunga,lilin dan colok sebagai satu penghormatan kepada kesan jejak Tuhan  dan menunjukkan rasa terima kasih kepada ibu air.
           Secara tradisinya , kaum Siam mempunyai sebab yang sangat baik untuk pilihan tarikh mereka.Hal ini kerana musim hujan baru saja berakhir dan terdapat air di mana-mana sungai .Pada malam itulah mereka meletakkan Krathong di dalam air dan menonton mereka terapung jauh dari penglihatan .Terdapat pemujaan sesetengah orang meletakkan tangkai padi di bahagian atas Krathong sebagai penjelmaan .Di samping itu , Khom Fai  yang juga dikenali sebagai Khom Loy adalah silinder kertas kira-kira satu meter tinggi dirembat dengan buatan dawai  dan bahagian bawah silinder adalah kapas dulang yang mengandungi minyak tanah . Setelah kapas dinyalakan , ia menggambil masa kira-kira satu minit untuk udara di dalam silinder untuk dipanaskan dengan cukup dan mengangkat belon ke udara.  Khom fai adalah dipercayai bahawa melancarkan satu belon ini akan menghantar nasib buruk seseorang dan nasib malang yang jauh ke udara .Selalunya orang akan mengatakan doa yang singkat sebelum melancarkan belon.
            Perayaan Loy Krathong pada hari ini telah jauh berbeza dengan cara sambutan perayaan Loy Krathong pada tahun 1964 yang lalu.Sebagai bukti, hari perayaan Krathong kini adalah hari pertandingan. Krathong bentuk dan saiz yang berbeza halus dicipta untuk pameran dan pertandingan dalam reka bentuk Krathong pertandingan . Krathong juga diperbuat daripada kertas berwarna . Krathong yang deperbuat daripada roti juga telah diperkenalkan untuk melindungi alam sekitar kerana fakta bahawa mempunyai banyak krathong membawa kepada masalah pencemaran air. Krathong diperbuat daripada roti akan menjadi makanan ikan dan haiwan lain yang hidup di dalam sungai.
          Kini,orang ramai daripada kaum yang lain telah menyertai perayaan Loy Krathong ini terutamanya kaum Cina. Perayaan Loy Krathong diadakan dengan gembira kerana melibatkan bangsa yang berbeza dalam sambutan ini  . Contohnya , orang cina dari bandar akan datang ke Wat Prairamai semasa perayaan Loy Krathong untuk menyambut perayaan ini.







No comments:

Post a Comment