My Song's

Saturday 14 November 2015

PERAYAAN SONGKRAN


 Perayaan Songkran     

  Terjemahan paling sesuai untuk Songkran ialah perkataan ‘maju’ dan ia merupakan perayaan percikan air .Maksud sebenar di sebalik percikan adalah secara simbolik basuh semua musibah pada tahun lepas ,sekali gus menyambut tahun baru dengan permulaan yang baru dan segar. Tarikh sebenar Songkran berbeza mengikut pengiraan astrologi berdasarkan pemerhatian kitaran semula jadi dan perubahan bermusim.Tradisinya berlaku sekitar bulan April. Pada mulanya, orang Siam akan membersihkan rumah mereka dan membakar semua sampah pada 12 April yang terletak pada malam sebelum Songkran. Ia mempercaya bahawa apa-apa yang tidak baik yang dimiliki menjadi tahun lama akan menjadi malang kepada pemilik dan untuk tahun baru yang akan datang . Awal hari Songkran pada 13 April , semua orang dalam pakaian baru pergi ke Wat yang berdekatan untuk menawarkan makanan kepada sami yang telah lama tinggal di kawasan biara. Sami-sami akan berdiri di barisan sebelah meja untuk sedekah mangkuk. Dengan ini , kaum orang Siam harus meletakkan beras  yang direbus dalam mangkuk dan makanan , buah-buahan dan kuih sebagai inti penutup mangkuk. Sebagai contoh , penduduk kampung kaum Siam yang tinggal di Kampung Titi Akar akan menawarkan makanan kepada sami yang berada di Wat Prairamai untuk membuat merit dalam upacara ini.
             Pada waktu petang , ada majlis mandi untuk imej-imej Buddha . Mandi ini adalah satu majlis ritual penyucian tahun baru . Perayaan Songkran akan bermula selepas majilis mandi untuk imej-imej Buddha . Orang yang lebih muda akan  memberi hormat mereka dan meminta restu dari orang tua dan orang yang dihormati dahulu .Secara tradisinya , orang Siam akan menuangkan air ke atas ahli –ahli keluarga , rakan –rakan rapat mereka dan jiran-jiran dengan sopan. Mereka akan menggunakan baldi, hos taman dan senjata api air untuk memercikan air dan menuangkan air kepada sesiapa sahaja dalam perayaan Songkran. Selain itu , adat untuk membina pagoda pasir sebagai satu usaha masyarakat semasa Songkran . Upacara ini akan dibuka kepada semua orang bersama segelintir pasir untuk membina pasir kepada pagoda . Kebanyakan pembina pagoda terdiri daripada keluarga ,wanita dan kanak-kanak untuk membuat merit . Kemudian, mereka mula membina pasir bercampur dengan pasir dan air sehingga mereka melekat bersama .Duit syiling dan daun pokok telah disemadikan di dalam pagoda selepas pasir pagoda telah selesai. Pasir pagoda juga ditaburi dengan air wangi dan dihiasi dengan bendera dan kain rentang supaya pasir pagoda dilihat sebagai pendamaian . Lebih – lebih lagi , ini adalah satu kepercayaan yang meluas bahawa sesiapa yang membina pasir pagoda yang berkaitan dengan usaha untuk mendukung agama suci akan membawa keuntungan merit besar .
  Selain itu , pertandingan kecantikan membuat pesta perayaan Songkran lebih menarik kerana peserta pertandingan akan memakai pakaian yang tradisional . Pakaian tradisi baru yang telah ditenun ke dalam adat lama adalah untuk menyeronokan pelancongan dari orang luar .






No comments:

Post a Comment