My Song's

Monday 16 November 2015

PAKAIAN KAUM SIAM


PAKAIAN KAUM SIAM


Terdapat pelbagai pakaian siam kepada wanita dan lelaki siam . Antaranya adalah kaum lelaki yang berpakaian kain sarung , melilit kepala dengan kain batik manakala kaum perempuan berbaju kebaya . Lelaki juga memakai seluar besar jong krabeng dan baju kain kapas . Wanita memakai kain sarung ‘Pha sin’ dan ‘pha nung’  . “Sin” ini diperbuat daripada sutera, tenunan dalam motif yang indah dan juga sulaman halus. Mereka datang dalam tekstur yang berbeza dan reka bentuk dan biasanya diwujudkan dalam kawasan luar bandar dengan kumpulan etnik. “Pha Nung” adalah panjang, kain segi empat tepat dipakai di badan yang lebih rendah yang menyerupai skirt dan ia boleh terbungkus dan dilipat dalam beberapa cara yang berbeza. “Chong krabeng” adalah kain untuk badan yang lebih rendah, balut-sekitar kain tidak seperti Pha Nung biasa, ia menyerupai seluar lebih daripada skirt .Ia adalah satu segi empat tepat kain berukuran 3 meter panjang dan satu meter lebar. Ia dipakai dengan membalut sekitar pinggang, regangan ia jauh dari badan, berpusing hujung bersama-sama maka menarik kain dipintal antara kaki dan  di belakang pinggang.
       Pada pertunjukan tarian atau majils- majlis khas , kanak-kanak perempuan memakai versi kurang matang daripada apa yang disuruh oleh ibu–ibu mereka untuk memakai . Terdapat pakaian  lengan sutera dan skirt panjang , bagaimanapun,pakaian ini mempunyai  tali pinggang kecil sesuai untuk gadis muda.Manakala kanak-kanak lelaki akan memakai pakaian baju lengan panjang dan seluar.
     Pada majlis perkahwinan, satu gaun perkahwinan akan mempunyai pakaian yang ketat, tetapi panjang, selendang mengalir dari bahu  atau dari seluruh lengan . Bagi lelaki Siam pula akan memakai baju butang ke bawah dan seluar warna yang sama . Wanita akan mengikat rambut mereka dalam bun  atau klip yang cantik. Kembali pada zaman dahulu , pakaian ini akan dipakai pada setiap hari, kini mereka hanya dipakai semasa upacara perkahwinan tradisional.
          Pada waktu petang, atau untuk majlis-majlis khas, wanita Siam akan memakai gaun panjang, atau baju dengan skirt panjang yang sepadan. Pakaian itu akan menjadi sangat formal dan cantik, dengan jumlah yang sesuai solek atau barang-barang kemas. Tiada perhiasan yang paling menarik mewah akan dipakai, dan rambut akan menjadi dalam bun mewah atau model rambut.
           Kini , hanya segelintir orang Siam yang akan memakai pakaian Siam dalam tarian tradisional dan perkahwinan sahaja . Ramai pasangan Siam yang memakai pakaian dari budaya Barat dalam upacara perkahwinan mereka berbanding dengan tahun 1964 dan seterusnya. Malah ,pakaian tradisional Siam juga tidak akan dipakai oleh orang Siam pada setiap hari ataupun pada hari yang penting seperti yang diamalkan pada tahun 1964 dahulu.  Selain itu , terdapat banyak perubahan dalam pakaian kaum Siam kerana bentuk rekaan fesyen telah mempelbagaikan pakaian Siam yang akan dipakai oleh lelaki dan perempuan. Sebagai contoh , Chut Tai Chakkri dan Chut Tai Boromphiman untuk perempuan .



 foto 1 , 2 , 6 : Chut Tai

 foto 2

                                         foto 3 : Chong Krabeng                                              
 

  foto 4 : Pha Sin

 foto 5


foto 6 : Pha Nung

1 comment: